Blue Ridge Parkway

11 augustus 2017 - Little Switzerland, Verenigde Staten

Het was even stil, maar hier ben ik weer. Af en toe slechte wifi, maar vaak ook te moe om na een actieve dag nog even achter de tablet te zitten. Waar waren we ook alweer gebleven......oooh ja....

We reizen verder via de Blue Ridge Parkway. De Blue Ridge Parkway is een weg die loopt van het zuiden (Great Smokey Mountains National Park) naar het zuiden (Shenandoah National Park) en is 469 mijl (755km) lang. Het is een prachtige weg, waar je maar max. 45 mijl p/u mag rijden. Je hebt veel uitkijken met prachtige vergezichten op de Blue Ridge Mountains en de fris groene bossen. Onderweg hebben we de satellietradio aan met de "seventies on 7" of "sixties on 6". Het is heerlijk toeren met muziek van de Doobie Brothers, Eagles, Beach Boys, Neil Diamond, John Denver op de achtergrond. We stoppen bij de Blue Ridge Music Center, waar we een stukje muziekgeschiedenis meekrijgen. Hier leren we dat de Blue Ridge Mountains een muzikale bakermat is geweest. Hier ontmoeten in de 19e eeuw de banjospelers (dit waren allereerst de slaven die hun Afrikaanse muziekinstrument, de banjo, meenamen) en de vioolspelers (uit o.a. Ierland en Schotland) elkaar en maakten muziek. Uiteindelijk is met toevoeging van de gitaar in de eerste helft van de 20ste eeuw Blue Grass muziek ontstaan. Weer wat wijzer geworden rijden we verder. En omdat je maar maximaal 45 mijl p/u mag rijden, schieten we niet op. We maken in de middag nog een stop bij Grandfather Mountain waar we o.a. een hangbrug te voet oversteken. In 1999 is de houten hangbrug vervangen door een aluminium hangbrug. Maar ook deze brug swingt en zingt als de wind door de brug waait. Helaas blijft het weer kwakkelen en we zoeken een hotel om te overnachten. We komen om 10 over 7 aan bij de Big Lynn Lodge. We worden zeer vriendelijk ontvangen. Ze hebben nog een kamer voor ons en we zijn net op tijd om nog aan te schuiven bij het avondeten, want  om half 8 sluit de keuken Er is geen kaart, maar je eet wat de pot schaft. Vanavond was het mashed potato, roastbeef with gravy, squash en broccoli. Als toetje een blue berry pie. Het was heerlijk!! Het is druk in het hotel. Er is een familiereünie en een kerkgroep. Na het eten kruipt één van de dames van de kerkgroep achter de piano en wordt de hele (kerk)groep bij elkaar geroepen. We worden getrakteerd op mooie gospelliederen. We gaan er vroeg in wat in de buurt is er verder geen vermaak. De volgende ochtend krijgen we een heerlijk vers ontbijt en wederom kerkelijk gezang. We gaan verder met onze reis. Tijdens één van onze stops komen we een enthousiast stel op de motor tegen. Zij zijn op weg naar huis, ergens bij Maine in de buurt. De vrouw wordt enthousiast als we vertellen wat wij nog op ons programma hebben. Ze wil gelijk met ons mee Gelukkig stapt ze toch achter bij haar man op en geeft ons nog wat tips voor in New Orleans. We gaan verder op weg naar Gatlinburg, waar ons nog meer verrassingen staan te wachten

1. Agnes kneefel:
    18 augustus 2017
    Supermooie foto's! Lekker eng die brug....Wat een aardige mensen komen jullie onderweg tegen!
  2. Tessa de Vries:
    18 augustus 2017
    Wat een mooie reis maken jullie! Erg leuk om de reisverhalen te lezen en ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.