Nashsville

15 augustus 2017 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Nashsville, Music city! De hoofdstad van de stad Tennessee. Een stad met veel overheidsgebouwen en veel muziek uiteraard. Ons hotel ligt ca. 25 minuten lopen van de hoofdstraat, Broadway. Hier gebeurt het allemaal:  kroegen, clubs, souvenirswinkels. Maar vergis je niet, dit stuk is maar slechts ca. 400 meter lang. Hier wordt wel elke vierkante meter gebruikt om een band of muzikant neer te zetten. Dit betekent dat bij elke 6 stappen die je zet steeds een andere band hoort spelen of twee door elkaar, als je langs een gebouw loopt met 2 etages Ik moet dit allemaal weer even op me laten inwerken, maar Cees vindt het geweldig! Hier hebben grootheden zoals Johnny Cash en Patsy Cline een eigen museum. Er rijden koetsjes af en aan. Ook van die superkitsch barbie-achtige exemplaren. Hier vind je ook bierfietsen en partybussen. Kortom one big party!!! We slaan een rustiger zijstraat in 2nd Avenue en gaan wat eten bij de BB King's Blues Club. Een band speelt o.a. liedjes van The Police en de Rolling Stones. Het eten is goed en de band speelt lekker. Hierna is het weer tijd om ons begje op te zoeken.

De volgende dag gaan we naar de Musicians Hall of Fame Museum. Met een coupon krijgen we 5 dollar korting. Let op: dit is het land van de coupons. Bij hotels tref je diverse counponboekjes aan waarmee je korting kunt krijgen op diverse toegangskaarten of je krijgt bijvoorbeeld in een restaurant het toetje gratis! Dus check deze boekjes eerst voordat je iets gaat bezoeken of ondernemen!  Anyway, in dit museum vind je veel materiaal van de bekende muzikale helden. Maar dit museum eert juist de (studio-) muzikanten, de echte helden, die de arrangementen maken e.d. Op een gegeven moment staan Cees en ik temidden van allerlei gebruikte muziekinstrumenten. Er staan bordjes bij van wie ze zijn geweest. Dan komt Joe Chapman op ons aflopen, de oprichter en directeur van dit museum. Vraagt natuurlijk: how're you doing folks? en waar we vandaan komen. Hij begint gepassioneerd te vertellen over het museum en over de muziekinstrumenten die er staan. Boven ons hangt een scherm die steeds korte videoclips laat zien van liedjes. Joe wijst meteen aan welke instrumenten hiervoor zijn gebruikt en door wie. We hebben het dan over liedjes van Elvis, Frank Sinatra, de Beach Boys, The Carpenters, Mama's and Papa's en nog veel meer. De muzikanten kregen zo'n 200-300 dollar voor de opname. Als het een hit werd kregen ze niets extra's. Superleuk museum, als je van muziek houdt! En wat een aardige vent die Joe, zoveel passie voor zijn werk of hobby, eigenlijk

We hebben een late lunch bij Pucketts. Erg goeden nemen dan een gemotoriseerde golfkar, welke als taxi fungeert naar het hotel. Het zijn gesponsorde karren, geen vaste tarieven, jij mag zelf bepalen wat je geeft. De chaufeur krijgt zijn/ haar gedeelte en de company krijgt een deel. Mooi systeem!

Omdat Isa nog geen 21 is en niet in alle clubs mag, gaan wij vanavond (op aanraden van onze Amerikaanse vriendin) naar de Station Inn. Deze ligt maar op 10 min. Lopen afstand van ons hotel. Ze had ons al gewaarschuwd, dat het niet fancy was en zelfs een beetje shabby Je komt een soort oude kantine binnen met een allergaartje aan meubilair. Het toilet heeft geen deur maar een gordijn je kunt er pizza, hotdogs, nachos en popcorn krijgen. Oooh ja en 2 biertjes van de tap. Maar er heerst wel een gezellige familiaire sfeer. Er speelt vanavond een country and Western band, die ook wat Blue Grass speelt. Geen bekende liedjes, maar zelfgeschreven smartlappen. Heel leuk om mee te maken!

De volgende dag bezoeken wij het stadje Franklin, wat ca. 25 min. verderop ligt. Deze heeft een leuke winkelstraat. Ook hier heeft de tijd een  beetje stilgestaan. Hierna gaan we shoppen in een heuse shoppingmall!  's Avonds gaan we naar het festival Live on the Green in Nashville. Deze vindt elke donderdag plaats in de zomer en toegang is gratis. Er zijn tientallen foodtrucks en verschillende optredens. Erg gezellig om hiermee ons bezoek aan Nashville af te sluiten.