Washington dag 6

6 augustus 2017 - Washington D.C., Verenigde Staten

Ca. 10 min. lopen van ons hotel is er een metrostation. Met de metro zijn we binnen een half uur bij de National Mall en Memorial Parks. We stappen uit bij de National Archives. Bovengronds gekomen valt ons meteen de rust op. Waar je New York kunt vergelijken met het verwende ADHD broertje, waar men de claxon te pas en te onpas gebruikt naar eigen goeddunken, waar de hele stad 24/7 om aandacht schreeuwt, is Washington de zeer rustige, wel opgevoede, gedisciplineerde, statige grote broer. De National Mall is een strook van het Capitool tot aan het Washington Monument (1,8 km lang). Met aan weerszijden verschillende musea, gehuisvest in zeer statige gebouwen. We beginnen bij het Capitool, welke op een heuvel is gebouwd. In het Capitool zetelt het congres (Amerikaanse senaat en Huis van Afgevaardigden). Een heel mooi gebouw uit 1800 met een koepel, die lijkt op die van de St. Pieterskerk in Rome. Als je met je rug naar het Capitool staat, kijk je uit op het Washington Monument. Een obelisk ter nagedachtenis van George Washington, de eerste president van de Verenigde Staten. Achter de obelisk vind je de Lincoln Memorial Reflecting Pool, die grenst aan het imposante Lincoln Memorial. Deze laatste lijkt op een Griekse tempel omringt door 36 pilaren. Je moet een hoge trap op om daar uiteindelijk het 6 meter hoge standbeeld van Abraham Lincoln te kunnen zien, zeer indrukwekkend. Boven aan de trappen van de Lincoln Memorial heeft Martin Luther King zijn memorabele speech met de titel, "I have a dream" in 1963 gehouden. Een kleine kilometer verderop vind e de Martin Luther King Memorial, welke pas in 2011 is geopend. Een lange muur met verschillende uitspraken en een standbeeld van M.L. King, waar wij weer even stil van worden. Verder zijn er talloze memorials voor presidenten, andere grootheden en natuurlijk ook ter nagedachtenis van de slachtoffers van o.a. de Vietnam oorlog. Hierna brengen we even een bezoek aan Trump. Helaas is hij niet thuis, want ook hij mag blijkbaar op vakantie. Hier geen gouden bord op de voordeur van het Witte Huis met "Trump House". Voor de deur zijn verschillende wereldverbeteraars, die protesteren of aandacht vragen voor diverse wereldproblemen.  We laten de imposante gebouwen en Memorials achter ons en lopen naar Georgetown, een stadsdeel in het noordwesten van de stad aan de rivier Pontomac. Een zeer gezellig stadsdeel met mooie (dure) winkelstraten gehuisvest in oude laagbouw. Het doet zeer Europees aan. We eten daar nog wat en gaan dan na een zeer lange dag terug naar het hotel. We hebben er bijna 18 kilometer te voet op zitten. Washington is, zeker als je een beetje van geschiedenis houdt, absoluut de moeite waard! Morgen, 7 augustus, trekken we verder langs de kust.

1. Annemieke:
    10 augustus 2017
    Heerlijke verhalen van onze buurtjes