Graceland, Memphis Tennessee dag 18

18 augustus 2017 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

I'm going to Graceland, Memphis Tennessee, zong Paul Simon ooit eens.  En dat doen zo'n 3.000 mensen per dag! Na het Witte Huis is dit het meest bezochte huis van de Verenigde Staten. We staan vroeg op, want vandaag gaan we naar voor Cees en mij een van de hoogtepunten van onze vakantie, Graceland, het huis van Elvis. We hebben kaartjes voor de tour van 12 uur. 2 dagen geleden was het inmiddels 40 jaar geleden dat de King of Rock 'n Roll op veel te jonge leeftijd van ons is heengegaan. We komen aan op de Elvis Presley Boulevard en worden geleid naar de Parking. Naast de Parking vind je een camping die volstaat met campers. Onze tickets worden gescand en we worden meteen naar een kleine bioscoop geleid, hier krijgen we een kleine samenvatting over het leven van Elvis. Hier wordt meteen weer duidelijk hoeveel invloed deze grootheid had. Hierna gaan we een bus in met koptelefoon en tablet die je gids zal zijn. Het is een prachtige oprit en vol verwachting klopt ons hart. Eenmaal het huis in zie je gelijk rechts de woonkamer en links de eetkamer. Het valt op dat deze niet erg groot zijn met veel kitsch. Graceland is het huis, welke Vernon en Gladys, de ouders van Elvis hebben uitgezocht op zijn verzoek. Hij kocht het in 1957 voor $103.000. Wij mogen alleen de benedenverdieping bezoeken. Hier vind je o.a. de slaapkamer van zijn oma, welke eerst van zijn moeder was. De keuken: er kwam altijd veel familie en vrienden over de vloer en de keuken werd zeer intensief gebruikt. De Jungleroom, de biljartkamer, de tv-kamer met wel 3 tv's op een rij. Elvis volgde graag alle nieuws en alle tv-shows. De stallen, het kantoor, het zwembad en de squashzaal. En er bevindt zich ook een grote ruimte met allerlei fotomateriaal en persoonlijke relikwieën, die natuurlijk heilig zijn voor de fans. Op het eind bezoeken we zijn graf in de Meditation Garden. Deze tuin had Elvis al zelf laten aanleggen, waar hij ook een gedenkteken voor zijn overleden tweelingbroer heeft laten plaatsen. Zijn vader Vernon heeft toestemming gekregen om het graf van Elvis en zijn vrouw Gladys te laten verplaatsen naar de Meditation Garden, Vader Presley en oma Presley liggen hier ook begraven. Met prachtige gospelmuziek van Elvis lopen wij langs de graven. Kan er niets aan doen maar ik raak echt geëmotioneerd ervan. Want wat een fantastische entertainer was die man, die zijn familie hoog in het vaandel had staan en die veel te vroeg van ons is heengegaan. Er staan/liggen veel, heel veel kransen, bloemen en beertjes vanwege zijn 40--ste sterfdag. Het bezoek aan Graceland heeft veel indruk op ons gemaakt. Maar hiermee komt alleen het bezoek aan de Mansion ten einde. Teruggekomen bij de entree zijn er nog veel tentoonstellingen over zijn auto's, kleding, gouden platen en vliegtuigen. En natuurlijk zijn er ook zeer veel souvenirswinkels. Na 6 uur stappen we de auto in op weg naar ons hotel. Wow, wat een mooie dag was dit zeg

1. Jonn:
    22 augustus 2017
    Waanzinnig mooi plekje en inderdaad te vroeg heengegaan de beste man
  2. Riana:
    23 augustus 2017
    Echt heel indrukwekkend! Kan me voorstellen hoor, dat je er emotioneel van werd.
  3. Annemieke:
    23 augustus 2017
    Heel erg mooi, indrukwekkende plaats.