Mempis

20 augustus 2017 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Om de cirkel van "ongeluk komt in 3-en' te sluiten, kwam ik er in Graceland achter dat ik mijn creditcard verloren ben. In een land waar de wankele economie drijft op het gebruik van creditcards, is dat niet heel erg handig. Maar goed, gelukkig heeft Cees er ook 1 en kunnen we onze vakantie gewoon voortzetten.

We eten 's avonds BBQ in restaurant Central. Dit was een tip van een Ierse medewerker van het Musician Hall of Fame museum in Nashville. Het is ongeveer 20 minuten lopen van ons hotel. We raken wel steeds verder van de drukte en komen in een stiller en vervallen gedeelte van Memphis terecht. Het eten is er echt fantastisch! Slow cooked barbecue. Zelfs Cees neemt spareribs, wow dat mag echt in de krant! De portier adviseert ons om via de hoofdstraat weer terug te lopen. Naast Central ligt het Lorraine motel. Van de buitenkant zie je een tweelaags motel met babyblauwe deuren.Hier is op 4 april 1968 Martin Luther King vermoord. Het motel is sinds 1991 het National Civil Rights Museum. We besluiten de volgende ochtend hier een bezoek te brengen.

We dachten even kort het museum te bezoeken. Maar we zijn er zeker 4 uur binnen geweest. Het is een indrukwekkende permanente expositie over de burgerrechten van de Afro-Amerikaan vanaf de slavernij tot aan de moord op Martin Luther King. Tot slot bezoek je de kamer waar Martin Luther King heeft gelogeerd. Hij is echter voor zijn hotelkamer op de galerij neergeschoten. Wederom een bijzonder stukje geschiedenis, wat nog maar zo kort geleden is gebeurd. Helaas is deze bijzondere man, die zonder geweld strijdde voor gelijke burgerechten, slechts 39 jaar geworden. Diep onder de indruk verlaten wij het museum.  Pff, tsja wat ga je na zoiets beladen nog doen. We lopen wat door de stad, door Bealestreet. Dit is het uitgaansgebeuren in Memphis. Hier ook weer veel restaurants , cafe's en clubs met allemaal livebands. We eten wat in BB Kings Blues Club (deze vind je in bijna alle grote steden), luisteren naar 2 goede bands en ondertussen genieten we van het eten. We wandelen verder en komen langs het honkbalstadion waar zo een wedstrijd begint.

Aangezien een honkbalwedstrijd ook op onze bucketlist staat, lopen we naar het loket. Er zijn alleen nog kaarten voor de bluffzone á $ 9,-. De bluffzone is een vak met een grasmat zonder stoelen of banken. Je kunt hier met je gezin met een picknickkleed heerlijk genieten van de wedstrijd. Het is een eerste divisiewedstrijd die gaat tussen de Memphis Redbirds en de New Orleans Baby Cakes. Het is een vrij saaie wedstrijd, maar tussen de innings door en bij dode speelmomenten wordt het publiek kostelijk vermaakt. Korte muziekfragmenten, dancecam, stoelendans, kisscam wisselen elkaar af. Je kunt rondom in het stadion lopen en de wedstrijd van diverse kanten volgen. Natuurlijk kun je allerlei etenswaar kopen en zelfs de barbecues staan opgesteld, Ik raak aan de praat met een steward, die mij de spelregels geduldig uitlegt. Best een leuk avondje uit met je gezin, maar na de 6e inning houden Isa en ik het voor gezien en gaan vast naar het hotel. We komen erachter dat de muggen zich aardig hebben vermaakt met onze niet bedekte lichaamsdelen. Later blijkt dat Naomi zeker een vijftigtal muggebulten op d'r benen heeft, de jeuk drijft haar en ons ook dagen erna nog steeds tot waanzin. Helaas kunnen wij ook geen goede afterbite vinden,  Met de airco  aan komen we gelukkig goed de nacht door,

De volgende ochtend brengen wij een bezoek aan de legendarische Sun Studio. We hebben een leuke gids die heel levendig vertelt en je meeneemt terug in de tijd. Sun Studio is een opname studio die in 1950 is opgericht door Sam Philips. Hij was in die tijd uniek in zijn soort, waar in de begintijd 1-sporenopnames werden gemaakt. Hier heeft Elvis eerst zijn allereerste plaatje opgenomen voor zijn moeder.  Sam Philips zag echter helemaal niets in Elvis. Hij vond hem te verlegen. Een jaar na zijn eerste opname werd Elvis uitgenodigd om met een Country & Western band een lied op te nemen. Mijnheer Philips vond hem nog steeds niets. Toen de band naar huis ging, zat Elvis nog in de studio met zijn gitaar en bracht datzelfde lied op zijn geheel eigen wijze ten gehore. Sam Philips wist meteen dat dit iets heel bijzonders was; een mix van Country & Western en blues. Zie daar: Rock N' Roll is geboren. "That's alright Mama" wed meteen een hit en er zouden nog velen volgen. Maar er zijn meerdere sterren hier begonnen: Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, BB King en Roy Orbinson. In de jaren 80 heeft U2 hier zelfs een album opgenomen. Al met al wederom een historische plek die veel indruk op ons maakt. We nemen afscheid van de studio en tegelijkertijd van Memphis, stad met een rijke, niet altijd rooskleurige, historie, we vertrekken naar ons laatste reisdoel, New Orleans.

1. Henk:
    7 september 2017
    Geef en zo herkenbaar of dat we er vorig jaar nog geweest zijn oh shit dat is ook zo whaaaaaaahahahaha