New York dag 1 en 2

2 augustus 2017 - Brooklyn, Verenigde Staten

NEW YORK, here we come!

Dinsdag 1 augustus 5.45 uur

We worden in alle vroegte door onze lieve buurman Jonn naar Schiphol gebracht. Onze vlucht gaat pas om half tien de lucht in, maar op het nieuws werden we gewaarschuwd voor hele lange wachtrijen. Gelukkig valt alles mee. We vliegen eerst op Dublin en daar stappen we over op de vlucht naar New York. Op Dublin wel lange wachtrijen en strenge controles voor de trip naar de Verenigde Staten. Maar dat geeft niets, ze kunnen me niet streng genoeg zijn ;-) We vliegen met Aer Lingus in een Airbus 330 en voor Cees uiteraard extra beenruimte gereserveerd. Service is goed en de vlucht van 6,5 uur is eigenlijk zo voorbij. Wij landen op het vliegveld Newark, waar een taxi op ons wacht om ons naar het hotel Best Western in Brooklyn te brengen. Helaas komt Naomi erachter dat ze haar telefoon is verloren, mogelijk nog in het vliegtuig:-( Nadat de taxi ons bij ons hotel heeft afgezet rond 17.30 uur plaatselijke tijd (6 uur tijdsverschil met Nederland), regelen we dat de simcard wordt geblokkeerd en sturen een mail naar de luchtvaartmaatschappij. Onze hotelkamer ziet er goed uit, maar wel wat klein voor 4 personen.

Nadat we van de eerste schrik zijn bekomen, pakken we de subway naar Manhattan die voor de deur van het hotel stopt. Er zijn 2 lijnen de R en de N die naar midtown Manhattan gaan. De R lijn is een stoptrein en de N een expresstrein. Met de N lijn zijn we binnen een half uur op Times Square/42nd Street. In de metro zelf is het goed te doen, maar de stations zijn oud en bloedheet. Bovengronds gekomen weet je niet waar je kijken moet en word ik overdonderd door het reclamegeweld, het lawaai, getoeter van auto's, sirenes van politie, ambulance of brandweer. Hier is New York een grote reclamezuil, want op alle gebouwen hangen grote verlichte borden.  Times Square zelf, waar er drommen mensen met oud en nieuw staan, stelt eigenlijk niet veel voor. De Dam is much bigger, Mr Trump! We wandelen wat over Times Square en 42nd Street en blijven verwonderd om ons heen kijken. Bij Johnny's eten we wat en gaan dan terug naar ons hotel. Na bijna 24 uur op te zijn, zijn we wel aan ons bedje toe.

New York, stad van vele diversiteiten en contrasten.

Woensdag 2 augustus

Het bed ligt heerlijk, maar ben toch vroeg wakker. Mijn biologische klok is een beetje in de war. Na een goed ontbijt gaan we weer Manhattan in. Eenmaal bij Times Square aangekomen, word je door de dames en heren van de verschillende hop on-hop off busmaatschappijen opgewacht. We worden geholpen door Mohammed uit Ghana. hij werkt voor de Grayline (Citysightviewing). Wij krijgen een 72-uurs ticket van hem aangeboden voor "slechts" $69,--, online was deze duurder. Met deze ticket kan je met een hop on-hop off bus 3 dagen lang door Manhattan en Brooklyn toeren. Je kunt ook met de ferry van Manhattan naar Brooklyn. We krijgen een discountcard erbij voor verschillende restaurants en attracties. We besluiten te starten met de Downtown tour. Deze leidt je naar o.a. Little Italy, Chinatown, de Empire State Building en de 9/11 Memorial. Helaas beginnen na een half uur de eerste druppels regen te vallen en al snel wordt het een fikse bui. Aangezien we op het open dak van een bus te zitten, besluiten we uit te stappen en ergens te schuilen. Zie daar, Starbucks, onze redder in nood! We nemen een lekkere latte met een blueberry muffin, yummie! Nadat de bui voorbij is getrokken, lopen we naar het 9/11 monument. We passeren eerst St Pauls Chapel. Een klein kerkje met een rijke historie. Dit kerkje is niet aangetast door de aanslagen van 9/11, maar binnen kom je erachter dat dit een shelter was voor de vele reddingswerkers. Hier konden de brandweerlieden even uitrusten en tot zichzelf komen. Er is een 9/11 chapel waar vele foto's hangen van omgekomen reddingswerkers. Er hangen vignetten van politie- en brandweerkorpsen vanuit het hele land, maar ook vele knuffelberen, die op de plek des onheils zijn neergelegd, die steun betuigden aan de slachtoffers, maar ook steun boden aan de reddingswerkers ter plekke.  De zeer oude begraafplaats om het kerkje heen is een oase van rust. We verlaten de chapel en lopen door naar het monument. Het is een parkje met bomen met twee immense vierkante bakken (elk ter grootte van een gebouw) waar water een diep gat instroomt. Het monument maakt diepe indruk op ons. Ik ga even terug in de tijd en zie de verschrikkelijk beelden weer even aan mij voorbij trekken. We laten het monument achter ons en lopen naar Wall Street. Eenmaal daar aangekomen staan we weer met verbazing naar de oude gebouwen om ons heen te kijken. Deze staan zeer dicht op elkaar en de New York Stock Exchange, maakt eigenlijk weinig indruk. We komen weinig wolven tegen, maar wel de Charging Bull (Wall Street Bull), een woestogende bronzen stier, welke in 1989 kado werd gedaan aan de stad New York door de kunstenaar Arturo di Modica. Sinds 2017 staat er een bronzen sculptuur van de Fearless Girll voor de woest stier. Hiermee is de stier het symbool geworden voor het machismo op Wall Street. We stappen weer op de bus, welke ons via Little Italy en Chinatown naar Grand Central Station, het hoofdtreinstation van New York, brengt. We zijn er rond 17 uur wanneer alle forensen weer naar huis gaan. Een prachtig mooi gebouw uit 1913, absoluut een bezoekje waard. We eten heerlijke pasta's en salade bij Trattoria Daniela op 8th Avenue. Vervolgens doen we de nighttour door New York met de bus. Als deze de Manhattan Bridge oversteekt naar Brooklyn, zie je achter je de verlichte skyline van New York. Dat ziet er heel sprookjesachtig uit!

Moe, maar voldaan sluiten we onze dag af.

Goodnight, city that never sleeps ;-)

1. Agnes kneefel:
    4 augustus 2017
    Wat leuk geschreven en wat een mooie foto's! Die foto met die stier met man en dochters, haha!! Maar OMG: wat een drukte!
  2. Debby:
    4 augustus 2017
    Leuk verhaal en mooie foto's
    Ziet druk maar wel indrukwekkend uit. Groetjes
  3. Annemieke:
    4 augustus 2017
    Hele mooie foto's en een interessant trip maken jullie. Heel indrukwekkend. Xxxx